Agnieszka
Administrator
Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 20:07, 01 Gru 2013 Temat postu: Inżynieria opakowań. |
|
|
Hej. Dziś dostałam materiały z zakresu przedmiotu:
Definicja opakowania: Pod pojęciem opakowania rozumie się dającą się oddzielić powłokę pakowanego towaru, mającą go chronić i zabezpieczać przed wpływami otoczenia oraz oddziaływaniem energii mechanicznej w czasie trwania procesu transportowego.
Według definicji zawartej w PN-88/0-79000 opakowanie jest wyrobem przeznaczonym do ochrony innych wyrobów przed uszkodzeniami, a także do ochrony otoczenia przed szkodliwym oddziaływaniem zapakowanego towaru.
Definicja jednostki ładunkowej:
ładunek zbiorczy, utworzony z wielu mniejszych ładunków umieszczonych na palecie ładunkowej, w kontenerze lub w pakiecie
Naturalna podatność transportowa: stopień odporności
ładunków na warunki i skutki przemieszczenia, wynikający
z ich chemicznych i biologicznych cech oraz właściwości.
– wrażliwość na wstrząsy
– wrażliwość na długotrwały transport, temperaturę, wilgotność
– szkodliwość dla zdrowia ludzi
– ujemne oddziaływanie na inne ładunki
– podatność na wydzielanie i wchłanianie zapachów
– podatność do samozapalenia lub wybuchu
– podatność na rozsypywanie, wylewanie, ulatnianie
Techniczna podatność transportowa: stopień odporności
ładunków na warunki i skutki przemieszczenia, która wynika
z ich masy, objętości, kształtu oraz zabiegów mających na
celu przystosowanie ładunków do transportu
Formowanie ładunku ma na celu zwiększenie podatności transportowej
Znaki na opakowaniach transportowych:
– znaki zasadnicze
– znaki informacyjne
– znaki niebezpieczeństwa
– znaki manipulacyjne
Normalizacja i unifikacja wszystkich ogniw procesu transportowego:
Dotyczy:
– powierzchni magazynowych,
– ramp, dróg dojazdowych, wrót, dźwigów,
– urządzeń magazynowych (np. gniazda regałów),
– urządzeń transportu wewnętrznego i bliskiego (np. wózki
– podnośnikowe),- przestrzeni ładunkowej środków transportowych (np.wagony, samochody, ładownie statków i samolotów),
– palet ładunkowych,
– opakowań transportowych,
– opakowań zbiorczych i jednostkowych,
– zespołów maszyn pakujących i formujących,
– materiałów opakowaniowych w arkuszach (np. sklejki, płyty, folie itp.).
Tworzywa opakowaniowe:
– papier i tektura
– szkło
– metale
– tworzywa sztuczne
– tkaniny
– drewno
Etapy tworzenia i formowania jednostek ładunkowych:
– zebranie danych wyjściowych
– wstępna ocena możliwości formowania jednostki ładunkowej
– ustalenie zgodności opakowań z systemem wymiarowym
– określenie ilości oraz sposobu ułożenia opakowanych wyrobów na palecie
– ustalenie sposobu zabezpieczenia jednostki ładunkowej przed rozformowaniem
– przeprowadzenie testów uformowanej jednostki ładunkowej
– wydanie ostatecznej, negatywnej lub pozytywnej opinii
Weryfikacja prototypów opakowań odbywa się na podstawie analizy narażeń.
Narażenia:
1. fizyczne,
– klimatyczne
– mechaniczne
– promieniowanie
2. Chemiczne
3. Biologiczne
Mechaniczne narażenia transportowe:
1. Narażenia statyczne
- piętrzenie
- składowanie
2. narażenia dynamiczne
- narażenia do uniknięcia
- narażenia nie do uniknięcia
Podczas projektowania opakowań i jednostek ładunkowych należy dążyć do zachowania zasady 3R: Reduction (ograniczenie ilości, wymiarów, masy), Re-use (powtórne użycie), Recycling (powtórne wykorzystanie).
Post został pochwalony 0 razy
|
|