MagdalenaNapiorkowska
Dołączył: 13 Mar 2013
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 21:09, 11 Sty 2014 Temat postu: Zagadnienia na obronę |
|
|
Tu są zagadnienia, które otrzymałam od licencjatu, więc za ich treść nie biorę żadnej odpowiedzialności mam nadzieję,że ktoś jeszcze podzieli się swoimi notatkami
1. Cele i funkcje logistyki
Cel logistyki
Logistyka postrzegana przez jest, jako szeroko rozumiana dostępność fizyczna materiałów, półproduktów oraz wyrobów finalnych, jakie winny znaleźć się w określonych warunkach u klienta. Celem działań logistycznych jest wsparcie zadań podstawowych pod względem zapewnienia niezbędnych zasobów zgodnie z zasada 6 W, czyli zapewnienie:
właściwych zasobów,
we właściwej ilości,
we właściwym miejscu,
we właściwym czasie,
o właściwej jakości,
po właściwym koszcie.
Wg M. Chaberka „ celem logistyki jest realizacja wielokierunkowej, wielowarstwowej, wielopodmiotowej koordynacji, współpracy, do jakiej musi dochodzić w procesach przepływu zasobów, aby zapewnić racjonalne wykorzystanie nakładów ( kosztów ) związanych z koniecznymi procesami przepływu i w ten sposób zapewnić pożądany poziom obsługi podmiotów potrzebujących określonych zasobów”.
Funkcje logistyki
Logistyka spełnia wiele funkcji w przedsiębiorstwie. Należy ją definiować na trzech poziomach: obsługowym, procesowym oraz relacyjno-integracyjnym.
Obsługowa funkcja logistyki
Obsługa klienta w logistyce to możliwości procesu logistycznego firmy do zaspokajania oczekiwań nabywców odnośnie terminu, sprawności, porozumiewania i komfortu. To zapewnienie jak najwyższego poziomu obsługi klienta przy akceptowanym poziomie kosztów obsługi zapewniającym rentowność uczestnikom łańcucha logistycznego (zespołu współpracujących ze sobą podmiotów gospodarczych na rynku zapotrzebowania i rynku sprzedaży
-racjonalizacja i obniżenie kosztów logistycznych,
-minimalizacja zapasów,
-skracanie czasu przepływu produktów.
Funkcja integracyjna logistyki
Integrowanie działań w zakresie przepływów towarów i związanych z nimi informacji odgrywa zasadniczą rolę z punktu widzenia wpływu rozwiązań logistycznych w przedsiębiorstwie na szybkość realizacji zamówień, a także na szybkość reagowania wobec zmieniających się oczekiwań nabywców. Przejawem dążenia do integracji w tym zakresie jest ujęcie systemowe logistyki. Ze względu na dostrzeżony wpływ na konkurencyjność rynkową logistyka została potraktowana jako jeden z podstawowych obszarów zarządzania w przedsiębiorstwie. Orientację taką potwierdzają definicje logistyki, w których akcentowane są poszczególne funkcje zarządzania, ukierunkowane na podstawowe cele działalności logistycznej.
System logistyczny jest to celowo zorganizowany i połączony zespół takich elementów
(podsystemów) jak: zaopatrzenie, produkcja, transport, magazynowanie, odbiorca- wraz z relacjami między nimi oraz miedzy ich własnościami , warunkujący przypływ strumieni , środków finansowych i informacji.
2. System a proces logistyczny
Proces –jest to uporządkowany zbiór czynności, operacji w wyniku których określony zbiór obiektów na wejściu zostaje doprowadzony do postaci pewnego zbioru obiektów na wejściu, nazywanego efektem (produktem) finalnym lub końcowym.
System logistyczny- można uważać celowo określony zbiór elementów i ich zbiór sprzężeń między nimi które wspólnie określają właściwości całości.
3. System wsparcia logistycznego i jego komponenty
System logistyczny: „skoordynowany, celowo zorganizowany podsystem organizacji, wspierający jej podstawowe procesy w zakresie integracji wszystkich działań związanych z koniecznym przepływem zasobów” .
Zadania, które są wyznaczone dla systemu wsparcia logistycznego nie kończą się na realizacji procesów, konieczne jest również odpowiednie zaplecze umożliwiające realizację procesów logistycznych. Należy zapewnić odpowiednią infrastrukturę- sprzęt, budynki i wyposażenie .
Omawiając system wsparcia logistycznego, należy wspomnieć o komponentach tego systemu, innymi słowy, powiedzieć o jego sferach działania.
• prognozowanie popytu. Chodzi tu nie tylko o zasoby związane bezpośrednio z produkcją lub usługą, ale również o takie jak: kadry, transport, informacja, maszyny itp.
• transport.. qutsourcing .
• Utrzymywanie zapasów aby efektem był jak najkorzystniejszy wynik ekonomiczny.
• Pakowanie
• zarządzanie zasobami ludzkimi
• zarządzanie zasobami informacyjnymi
• obsługa serwisu gwarancyjnego oraz zwroty towarów
• zarządzanie odpadami
• zapewnienie niezawodności i sprawności
4. Zakres użyteczności wykresu Gantta w zarządzaniu logistyką
Opracowany przez siebie wykres, Gantt po raz pierwszy zastosował do przedstawienia planu produkcji w formie graficznej w roku 1917. Na typowym wykresie Gantta wiersze zawierają stanowiska pracy, natomiast kolumny oznaczają jednostki czasu. Układ zdarzeń na wykresie przedstawiany jest najczęściej w wersji planowanej przed rozpoczęciem działania oraz rzeczywistej nanoszonej na wykres wraz z upływem czasu. Za pomocą wykresu Gantta można nie tylko planować i kontrolować wykonanie planu, ale także poprzez zastosowanie odpowiedniego systemu oznaczeń uwzględniać zmienność przebiegu wykonania zadania.
Wykres Gantta jest graficznym sposobem planowania i kontroli. Podstawowym elementem są działania. Projekt składa się z jednostkowych działań, które zostały przedstawione przy pomocy linii poziomych. Dla każdego działania określa się czas jego trwania oraz termin rozpoczęcia i zakończenia. Zależności między działaniami przedstawiono przy pomocy linii pionowych. Dla tych działań, które są szczególnie ważne uzupełnia się wykresy poprzez wyznaczenie tak zwanych kamieni milowych. Takim kamieniem milowym może być data podjęcia decyzji w sprawie:
- dostarczenia klientom wyrobu,
- opracowania założeń projektu,
- zakupu systemu komputerowego itp.
Wady Zalety
• brak szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych zadań (program Ganttproject umożliwia jednak dodawanie do nich opisów i komentarzy),
• pokazuje jedynie kolejność zadań,
• nie pokazuje najkrótszej drogi do ukończenia prac,
• nie obrazuje najlepszego wykorzystania zasobów. • możliwość bieżącej kontroli realizowanego przedsięwzięcia i dokonywania odpowiednich korekt,
• przejrzystość (w każdym czasie możemy określić jakie czynności zostały już zrealizowane, jakie są realizowane i jakie zamierza się realizować)
5. Rozwinięcie materiałowe produktu (Graf Zeparde Gozinto) i jego zastosowanie w zarządzaniu logistyką
Proces produkcji – częściowo uporządkowany zbiór czynności lub operacji, w wyniku których określony zbiór surowców zostaje doprowadzony do pewnego zbioru produktów finalnych lub końcowych.
Proces Produkcji
Przykład modelu drzewa produktu P1
Poziom 0
Poziom 1
Poziom 2
Poziom 0 – produkt końcowy
Poziom 1 – półprodukty i surowce wykorzystywane w ostatniej fazie produkcji
Poziom 2 - przedstawia surowce bezpośrednio wykorzystywane w tworzeniu półproduktów
Graf Gozinto
Jest dokładnie tym samym co drzewo produktu z małą tylko różnicą. Może na jednym wykresie przedstawiać proces wytworzenia nie jednego ale wielu produktów np. produkt P1 i P2 .
Jest wykorzystywany w procesie planowania potrzeb materiałowych podczas planowania produkcji.
6. Funkcje logistyczne systemów informatycznych klasy MRP i ERP
7. Popyt pierwotny i wtórny w logistyce
POPYT WTÓRNY – POPYT ZALEŻNY
Zapotrzebowanie na materiały podstawowe bierze swój początek w planach produkcyjnych te z kolei powstają na podstawie prognoz popytu pierwotnego.
Potrzeby zależne wynikają z wewnętrznego zapotrzebowania na surowiec, materiał, podzespół.
POPYT PIERWOTNY – POPYT NIEZALEŻNY
Potrzeby niezależne to przede wszystkim potrzeby odbiorców zewnętrznych (popyt ujawniany na rynku) na wyroby finalne przedsiębiorstwa, wynikają wyłącznie z popytu zewnętrznego (pierwotnego). Popyt pierwotny dotyczy także podzespołu przeznaczonego na sprzedaż jako część zamienna.
8. Prognozowanie w logistyce
Jednym z głównych zadań logistyki jest prognozowanie. Logistyka prognozowania przede wszystkim bada rynek, ilość podobnych inwestycji na danym terenie, ich rentowność, najczęściej popełniane błędy czy zakres działania. W trakcie procesu prognozowania formułuje się sąd na temat przyszłych stanów zjawisk i zdarzeń nazywany prognozą.
Definicja prognozowania wg M. Cieślak –to naukowe, racjonalne wnioskowanie o zdarzeniach nie znanych należących do przyszłości na podstawie zdarzeń znanych.
Metody prognozowania:
1 .matematyczno-statystyczne
a) metody oparte na szeregach czasowych:
• modele ARMA i ARIMA
b) przyczynowo skutkowe modele ekonometryczne
2. nie matematyczne
a) metody heurystyczne
• Burza mózgów
• Metoda delficka
• Badania ankietowe
b) metody analogowe
c) metody scenariuszowe
d) metody wykorzystujące sieci neuronowe(sztuczna inteligencja)
9. Relacje trade off w logistyce
Trade-off bardzo często związane są z różnego rodzaju zapasami, co wynika z tego, że zapasy znajdują się na styku różnych elementów systemów, a konflikty kosztowe pojawiają się właśnie w miejscach stykania się różnych sfer działalności gospodarczej, choć nie tylko.
TRADE OFF-„cos za cos”,”cos kosztem czegos”.To podwyższenie elementow log.obs.klienta istotnych dla odbiorcow,a obniżenie tych które sa malo istotne.
TRADE OFF KOSZTOWE-w wyniku podjecia pewnych działań,jakis rodzaj kosztow ulegl zmniejszeniu a inne zwiekszeniu.chodzi o to żeby suma kosztow była mniejsza niż przed podjeciem tych działań(ex.dot,częstości składania zamówień i wlk.Jeżeli często w malych ilościach wtedy spadaja koszty magazynowania i utrzymania zapasow dobr zaopatrzeniowych natomiast wzrastaja koszty transportu zakupu i kosztów handlowych.
TRADE OFF ZWIĄZANE Z ELEM.KONKURENCYJNOSCI-
w wyniku podjecia pewnych działań poprawia się możliwość konkurowania 1 elem.,ale 2 elem.sie pogorsza np.[poprawila się jakość ale zwieksza się koszty,jesteśmy w lepszej jakości konkurujemy produktem,ale mniej konkurenc.cenowo.
TRADE OFF CZASOWE-dot.syt.kiedy proces sklada się z kilku etapow.polega na tym ze3 czas 1 z etapow zostaje skrocony ale innego się wydluza.polega żeby czas całego procesu zostal skrocony.
TRADE OFF ZWIĄZANE Z DŁUGOŚCIĄ PARTI PROD.-jeżeli produkt.w dlugich partiach,rzadko
przedstawiając z 1-nego asortym.na inny,zmniejszaja się koszty prod.,zwiększają się koszty maga.i skladowania wyrobow gotowych(przy zaloz.ze popyt jest na wsz wyroby)
TRADE OFF ZW Z SZEROK.I GLEB ASORTYM.-im wiekszy asort.tym klepiej można zasokoic potrzeby odb.ale wzrastaja rozne rodz.kosztow.
TRADE OFF DOTYCZĄCE ILOSCI MAGAZ.WYROBOW GOTOWYCH W SFERZE DYSTRYB.-jeżeli mamy 1 duzy mag.zmniejsz.sie koszty maga.i utrzym.zapasow i wyr.got.zwieksz.sie natomiast koszty trans.trzeba wziasc pod uwage poziom log.obslugi klienta,czas cyklu realiz.zlecenia,który na ogol lecz nie zawsze jest krótszy przy sieci magazyn.
10. Model Wilsona
Wykres zależności pomiędzy kosztami a wielkością zamówienia
W miarę zwiększania wielkości zamówienia spadają koszty składania i realizacji zamówienia, natomiast rosną koszty utrzymania zapasu. Punkt optymalny kosztów to właśnie Ekonomiczna Wielkość Zamówienia, przy której koszty całkowite są najniższe.
Stosowanie tej metody jest możliwe przy następujących założeniach:
• Popyt jest znany i stały w danej jednostce czasu
• Następuje dostawa całej zamawianej partii jednocześnie
• Występuje tylko jeden produkt
• Koszt złożenia i realizacji zamówienia oraz cena produktu są stałe w danej jednostce czasu
11. Istota KANBAN-u
1) Kanban – jest to metoda kontroli produkcji i przemieszczeń towarów w łańcuchu dostaw za pomocą pojemników, kart i oznaczeń graficznych. Wyróżniamy karty:
• Transportowe
Karty produkcyjne zawierają:
-symbol identyfikacji stanowiska, na którym trzeba uruchomić produkcję,
-indeksy części jakie mają być wyprodukowane,
-liczbę tych części,
-oznaczenie kontenera, w którym te części maja być zmagazynowane.
System Kanban może być wykorzystywany w celu zsynchronizowania działań w ramach zakładu lub pomiędzy różnymi partnerami z łańcucha dostaw. Jako takie mogą być ważną częścią systemów kontroli działalności produkcyjnej i zarządzania złożonymi zamówieniami.
12. Koncepcja punktu rozdzielającego
13. Efekt Forrestera (byczego bicza) w łańcuchu dostaw
„ Efekt byczego bicza ”- polega na przenoszeniu wzmocnionych zmian popytu w poszczególnych ogniwach łańcucha dostaw co doprowadza do nadmiernego wzrostu zapasów w całym łańcuchu dostaw.
Zjawisko wiąże się z nieefektywnym przepływem informacji i przypomina grę w ,,głuchy telefon”
Wzrost zamówienia najczęściej jest traktowany jako wzrost popytu rynku bez analizy przyczyny takiego zjawiska.
W praktyce wzrost zamówienia nie zawsze jest równoznaczny ze wzrostem popytu u konsumenta. Wzrost zapasów związany jest nieadekwatnie dużymi relacjami poszczególnych ogniw łańcucha dostaw, niezainteresowanych informacją nt. popytu finalnego, nieumiejących zinterpretować tej informacji lub mających utrudnionych do niej dostęp. Zapasy w poszczególnych ogniwach łańcucha są w rzeczywistości większe, niż wymaga tego zmiennośc zapotrzebowania.
Czym to zjawisko jest wywoływane??
• Zmianami popytu na rynku detalicznym
• Zmianami cen
• Racjonowaniem brakami produktu
• Dedykowaniem dużych jednostek ładunkowych
• Niestabilną polityką zapasów
• Długością łańcucha dystrybucji z wieloma ogniwami pośrednimi
Co prowokuje wystąpienie zjawiska:
• zmiany popytu na rynku detalicznym;
• zmiany cen (zwłaszcza uprzednio zakomunikowane)
• racjonowanie, braki produktów;
• dedykowanie dużych jednostek ładunkowych;
• niestabilna polityka zapasów;
• długi łańcuch dystrybucji z wieloma ogniwami pośrednimi.
Jak można efekt ograniczyć (szybko wygasić):
• zapewnić bardzo dobry przepływ informacji do i z Działu Handlowego
• zrozumieć kształtowanie się krzywej sprzedaży (trendy i sezonowość);
• nawiązać współpracę z autorami planów sprzedaży;
• na bieżąco obserwować rynek oraz zachowanie poszczególnych elementów łańcucha dostaw;
• nie przechodzić obok zjawiska, zadawać pytanie "dlaczego ?";
• scentralizować zarządzanie zapasami w całym ŁD (jeśli to możliwe);
• przy zmianie cen uzgodnić z Działem Handlowym politykę dystrybucyjną na okres przed zmianą; być przygotowanym, że po zmianie ceny (w górę) nastąpi czasowy brak popytu;
• dążyć do skrócenia łańcucha dostaw;
• ogłosić politykę zapasów w sposób zrozumiały dla wszystkich;
• dostosować politykę transportową do specyfiki kanału dystrybucji
• stosować następujący sposób postępowania przy akcjach promocyjnych:
14. Koszty logistyczne
Koszty logistyki są to bardzo określone nakłady finansowe niezbędne do realizacji zadań logistycznych, źródła tych kosztów są bardzo zróżnicowane.
KLOG=KT+KUM+KSZ+KZ+KO+KUK
KLOG-całkowity koszt logistyki
KT-koszt transportu
KUM-koszty utrzymania magazynów
KSZ-koszty składowania zapasów
KZ-koszty zamawiania
KO-koszty opakowania
KUK-koszty utraconych korzyści
15. Rozwiązania informatyczne wspomagające realizację integracyjnych funkcji logistyki
Oferowane i działające obecnie a rynku systemy klasy ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa z ang. Enterprise Resource Planning) są głównym narzędziem wspomagającym realizację integracyjnej funkcji logistyki. Są one atrakcyjne ze względu na swoja kompleksowość która wynika z ambicji opanowania całej działalności przedsiębiorstwa. Systemy ERP są efektem naturalnego rozwoju dotychczas oferowanych rozwiązań informatycznych zawierających algorytmy metody MRP II.
ERP jest systemem obejmującym całość procesów produkcji i dystrybucji, który integruje różne obszary działania przedsiębiorstwa, usprawnia przepływ krytycznych dla jego funkcjonowania informacji i pozwala błyskawicznie odpowiadać na zmiany popytu. Informacje te są uaktualniane w trybie bezpośrednim i dostępne w momencie podejmowania decyzji ( w przypadku systemów pracujących w czasie rzeczywistym).
Cechą szczególną systemów klasy ERP jest ich budowa. Systemy te podzielona są na moduły, które obejmują poszczególne działy przedsiębiorstwa. Moduły mogą funkcjonować oddzielnie albo współpracować z innymi modułami systemu. Dzięki temu łatwiej jest dopasować odpowiednią konfigurację systemu oraz wdrażać system etapami bez przerwania normalnej pracy przedsiębiorstwa.
16. Podstawowe maszyny i urządzenia przeładunkowe
17. Podstawowe maszyny i urządzenia wyposażenia magazynu
18. Technologie przewozowe w transporcie kolejowym
19. Przewozy bimodalne, intermodalne i multimodalne
20. Istota interoperacyjności w transporcie
1. Zastosowanie systemów CAD/CAM w projektowaniu systemów logistycznych
2. Logistyczne uwarunkowania decyzji lokalizacyjnych
3. Automaty i roboty wykorzystywane w działalności logistycznej
4. Zasady eksploatacji maszyn
5. Narzędzia informatyczne i telematyczne wykorzystywane w logistyce
6. Istota optymalizacji w logistyce
7. Logistyczne aspekty realizacji strategii zrównoważonego rozwoju
8. Inteligentne systemy transportowe (ITS) w aglomeracjach
9. Rodzaje układów elektronicznych w urządzeniach logistycznych
10. Metody oceny wytrzymałości materiałów
Post został pochwalony 0 razy
|
|